onsdag 3. desember 2014

3. desember - Skriv, snakk og fortell!

I blant, ja, faktisk ganske ofte, treffer jeg mennesker som er så kloke, kunnskapsrike, fulle av ideer, folk som lever lykkelig med etiske valg i hverdagen, folk med gode løsninger, det er så mye å lære! Og når jeg hører hva disse menneskene har å si har jeg så lyst at alle skal få høre det samme som jeg. Derfor vil jeg oppfordre alle til å skrive, snakke, diskutere, fortelle... bruk de verktøyene du trives best med! Det er veldig bra at du gjør miljøvennlige valg i hverdagen, men la andre få vite om det, har du fått et herligere liv med el - sykkel, fungerer kroppen bedre etter du la om til vegetarisk kosthold, er du veldig flink til å produsere lite søppel - hvordan gjør du det? Og synger du og spiller gitar, hvorfor ikke bidra med noen nye protestviser?

I dag har to kloke menn leserinnlegg i Stavanger Aftenblad, klimaforsker Helge Drange og politiker i Miljøpartiet De Grønne, Torfinn Ingeborgrud. Sånt inspirerer. Samtidig som det gir meg mer kunnskap, får jeg selv også lyst til å gjøre mer. Derfor er dagens miljøvennlige handling fra meg å skrive et leserinnlegg. Men først, et kortreist og flyfritt tips fra meg, har du husket å sjekke ut om ikke ditt eget nærmiljø er det beste feriested som finnes? Det har jeg oppdaget, til alle årstider er det en drøm (se bilder), men jeg er sikker på at mange ikke kommer på det, for de er så opptatt med å reise til hytter og syden, sjekk ut nærmiljøet ditt, ta stier og veier du aldri før har gått, kanskje oppdager du noe eksotisk ti minutter unna?
 
Leserinnlegg:
Om svarte fredager og 3 til prisen av 2

Forleden måtte jeg bevege meg inn i en klesforretning, dette er noe jeg nødig gjør, men denne dagen trengte jeg to strømpebukser. Da jeg kom til kassen kunne damen informere meg om at de hadde tre til prisen for to - tilbud. Javel, sa jeg. Ja, vil du ikke hente deg en ting til, sa hun. Nei takk, sa jeg. Så du vil ikke ha en på kjøpet, sa
hun. Nei takk, sa jeg, jeg trenger bare disse to.

Jeg vet ikke hva damen bak disken trodde om meg, kanskje hun trodde jeg var mindre intelligent og i alle fall scoret dårlig i matematikk. Sannheten er at jeg blir rasende forbannet på sånne tilbud som får oss til å kjøpe ting vi ikke trenger. Tidlig i år sluttet matvarekjeden Kiwi med kvantumsrabatter, hurra for det! Vi kaster så mye mat at det er en skam og en gremmelse. Tre pakker skinke blir fort til at en pakke forderver før vi rekker å stappe den i oss. Kvantumsrabatter burde stoppes overalt, ikke bare i matbutikker. Hvor mange klesplagg de faktisk ikke trenger kjøper folk i Norge i løpet av et år?

For ikke lenge siden var det Black Friday. Folk som ustanselig klager over det vi tar til oss av amerikanske tradisjoner bør snarest flytte fokuset fra Halloween til denne ekle, svarte fredagen. Halloween kan du feire med en spøkelseshistorie i mørket og en kostyme du har gjenbrukt fra en gammel nattkjole, helt etisk og greit, ja, vet at noen handler for mye også denne dagen, det bør de slutte med, men samhold, glede og moro er likevel en viktig del av denne dagen. Black Friday derimot er intet annet enn en forbruksfest, uten annet formål enn å få folk til å kjøpe mer ting de ikke trenger, trist og skremmende, er det noe vi ikke trenger er det nok en kjøpefest i velfødde Norge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar